راهنمای خرید و راه اندازی اینترنت فیبر نوری مخابرات

راهنمای خرید و راه اندازی اینترنت فیبر نوری مخابرات irancams.ir

اگر شما هم مثل بسیاری از کاربران اینترنت ADSL از سرعت، پهنای باند و قطعی این سرویس ها ناراضی هستید، لازم است از سرویس های جایگزین مثل سرویس اینترنت فیبر نوری استفاده کنید. اما قبل از خرید و راه اندازی اینترنت فیبر نوری مخابرات، باید این مقاله را مطالعه کنید چون در این مطلب به شرح کامل اتفاقاتی که در این زمینه می افتد پرداخته ایم. پس تا انتهای این مقاله با ما در ایرانکمز همراه باشید.

کیفیت اینترنت شما به زیرساخت مخابراتی منطقه‌تان بستگی دارد

برای داشتن یک تجربه خوب از اینترنت، علاوه بر انتخاب شرکت ارائه دهنده مناسب و تعرفه ایده‌آل، باید به کیفیت زیرساخت مخابراتی منطقه خود نیز توجه کنید. این زیرساخت که توسط شرکت مخابرات تامین می‌شود، نقشی کلیدی در سرعت و پایداری اینترنت شما ایفا می‌کند.

 

 

🤩🤩🤩خرید انواع مودم های فیبر نوری با بهترین قیمت بازار🤩🤩🤩

تاثیر زیرساخت مخابراتی بر کیفیت اینترنت

نوسازی و عمر زیرساخت

اگر زیرساخت مخابراتی منطقه شما به تازگی نوسازی شده باشد، احتمالاً از کشش خط بالا و سرعت اینترنت مطلوبی برخوردار خواهید بود. اما در مقابل، وجود زیرساخت‌های فرسوده و قدیمی می‌تواند سرعت و کیفیت اینترنت شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

فاصله از مرکز مخابراتی

هرچه از مرکز مخابراتی دورتر باشید، احتمال افت کیفیت و سرعت اینترنت شما بیشتر می‌شود. دلیل این امر، تضعیف سیگنال در طول مسیر انتقال است.

 

نکاتی برای انتخاب محل زندگی یا کار با اینترنت پرسرعت

کیفیت زیرساخت مخابراتی

قبل از انتخاب محل زندگی یا کار جدید، از کیفیت زیرساخت مخابراتی آن منطقه اطمینان حاصل کنید. می‌توانید از طریق شرکت مخابرات یا اپراتورهای اینترنتی منطقه، اطلاعات مربوط به کیفیت و عمر زیرساخت را جویا شوید.

فاصله از مرکز مخابراتی

در صورت امکان، محلی را انتخاب کنید که به مرکز مخابراتی نزدیک‌تر باشد. این امر به شما کمک می‌کند تا از سرعت و کیفیت اینترنت بهتری بهره‌مند شوید.

 

اطلاع از کشش خط قبل از خرید یا ارتقای اینترنت

کشش خط

حداکثر سرعتی که خط تلفن شما می‌تواند پشتیبانی کند، به کیفیت زیرساخت مخابراتی منطقه و فاصله شما از مرکز مخابراتی بستگی دارد.

استعلام کشش خط

قبل از خرید یا ارتقای اینترنت، از طریق شرکت مخابرات یا اپراتورهای اینترنتی، کشش خط تلفن خود را استعلام کنید. با این کار می‌توانید از حداکثر سرعت قابل پشتیبانی بر روی خط خود اطلاع پیدا کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

با توجه به مطالب ذکر شده، کیفیت زیرساخت مخابراتی منطقه شما نقشی کلیدی در کیفیت و سرعت اینترنت شما ایفا می‌کند. بنابراین، قبل از انتخاب محل زندگی یا کار جدید و همچنین قبل از خرید یا ارتقای اینترنت، به این موضوع مهم توجه داشته باشید.

همیشه به یاد داشته باشید که یک سرویس خوب، سرویس است که قطعی نداشته باشد، سرعت کم و زیاد نشود، اتصال 24 ساعته باشد و پهنای باند شما در طول استفاده کم و زیاد نشود. فارغ از مطالب توضیح داده شده، براساس تجربه ما از خرید اینترنت ADSL از مخابرات به این نتیجه رسیده ایم که چند عامل مهم برای یک اینترنت پایدار و قوی ADSL باید مد نظر گرفته شوند. در ادامه همراهمان باشید.

عوامل مهم برای یک اینترنت پایدار و قوی ADSL چیستند؟

  1. کشش خط

در حوزه‌ی مخابرات، کشش خط به افت سیگنال در طول یک کابل یا مسیر انتقال اطلاق می‌شود. این افت به عواملی همچون مقاومت کابل، فرکانس سیگنال، طول کابل و تداخلات الکتریکی و مغناطیسی وابسته است که ممکن است باعث کاهش سیگنال شوند.

  1. فاصله از مرکز مخابراتی

مهمترین عامل در کیفیت ADSL فاصله بین محل زندگی شما و مرکز مخابراتی است.

هرچه فاصله کمتر باشد، سرعت و پایداری اینترنت بیشتر خواهد بود.

در مسافت های بیش از 3 کیلومتر، کیفیت ADSL به طور قابل توجهی افت می کند.

  1. سلامت کابل و زیرساخت محیط خود

خط تلفن شما باید سالم و بدون نویز باشد تا سیگنال ADSL به درستی منتقل شود.

سیم کشی قدیمی، اتصالات ضعیف و پارازیت های الکتریکی می توانند کیفیت اینترنت را مختل کنند.

  1. پهنای باند موردنیاز

پهنای باند، یا همان bandwidth، در مخابرات به عرض فرکانسی اشاره دارد که برای انتقال اطلاعات نیاز است. این پهنای باند نیازمند بررسی و تعیین به دقت فرکانسها و سرعت انتقال اطلاعات است تا ارتباطات صحیح و بهینه بین دستگاه‌ها و شبکه‌ها برقرار شود.

اگر موارد ذکر شده را در نظر بگیرید، قطعا یک اینترنت ADSL پر قدرت در اختیار خواهید داشت.

 

یک مثال واقعی از تجربه یک خرید اینترنت ADSL مخابراتی ناموفق

با توجه به تجربه ما از خدمات اینترنت ADSL در منطقه 14 شهر تهران، باید مثالی واقعی از تجربه خرید اینترنت ADSL را برای شما ذکر کنیم.

یکی از همکاران ما در بخش مجله ایرانکمز پس از حدود 3 سال استفاده از اینترنت ADSL مخابراتی، با وجود قطعی های زیاد و پهنای باند کم، متوجه ایراد در ساختار اینترنت ADSL مخابراتی شد. منظور ما از ایراد ساختاری این است که ایشان پس از حدود 3 سال استفاده از اینترنت ADSL مخابراتی با پهنای باند 16 مگابیت بر ثانیه، متوجه کاهش سرعت نامحسوس و قطعی های پرتکرار شد. پس از برقراری تماس با مخابرات منطقه و جویا شدن علت این مشکل، ایشان متوجه شد که کشش خط دفترکاری شان تنها 5 مگابیت بوده است در صورتی که سرویس خریداری شده 16 مگابیت بوده است! ایشان پس از درخواست بازدید از محل توسط تکنسین های مخابرات متوجه موضوع دیگری نیز شد. بعد از بازدید تیم فنی مخابرات از دفترکار ایشان، علت کاهش سرعت اینترنت مخابراتی عدم زیرساخت مناسب (یعنی ایراد در کابل کشی ساختمان) عنوان شد، به گونه ای که سرویسی که مخابرات 16 مگابیت بر ثانیه ارائه داده است (به دلیل دوری ساختمان دفتر کاری ایشان از مخابرات منطقه) تا درب ساختمان به سرویس 5 مگابیت تبدیل شده است! و این سرویس 16 مگابیت ADSL مخابرات از درب ساختمان تا داخل واحد دفتر کار ایشان (به دلیل زیرساخت نامناسب دفتر کار ایشان) به سرعت 1 مگابیت کاهش یافته است!!!

در اینجا چند سوال مهم برای همکار ما پیش آمده است:

  1. چرا مخابرات قبل از ارائه سرویس، کشش خط را به مشتری اعلام نکرده است و ایشان بعد از 3 سال استفاده از سرویس متوجه این موضوع شده اند؟
  2. چرا بعد از اطلاع مشتری اقدامی جهت رضایت ایشان انجام نشده است؟ مشتری عنوان می کند که چرا من 3 سال از یک سرویس گران تر استفاده کرده ام در صورتی که اصلا زیرساخت استفاده از آن سرویس مهیا نبوده است؟!
  3. چرا مشتری نمی تواند از سرویس فیبر نوری مخابرات استفاده کند؟

در جواب سوال 1 و 2 پیگیری ایشان به نتیجه ای نرسیده است و پاسخ و راهکار خاصی برای آن نیست، اما در جواب سوال 3 باید بگوییم که ایشان با مراجعه به منطقه مخابراتی خود درخواست کتبی اینترنت فیبر نوری مخابراتی را به مدیر منطقه ارائه داده است اما با توجه به اینکه در محله دفتر کار ایشان تاکنون هیچکس اقدام به خرید اینترنت فیبر نوری نکرده است، تجهیزات و زیرساخت راه اندازی و نصب فیبر نوری در آن محله وجود ندارد و علنا استفاده از اینترنت فیبر نوری در آن محله برای ایشان مقدور نیست! همچنین کارشناسان مخابرات به ایشان گفته اند که اگر همسایه های شما از سرویس اینترنت فیبر نوری مخابرات استفاده کنند و تعداد درخواست ها زیاد شود اقدام به راه اندازی زیرساخت فیبر نوری خواهیم کرد!

در مجموع این تجربه با توجه به اینکه در سال 1402 زندگی می کنیم برای همکار ما عجیب بوده است و یا شاید ما انتظارات زیادی از مخابرات منطقه خود داریم!

به هر حال به ادامه مقاله بازگردیم!

 

اینترنت فیبر نوری چیست؟

اینترنت فیبر نوری نوعی اتصال به اینترنت است که از کابل‌های فیبر نوری برای انتقال داده‌ها به جای کابل‌های مسی سنتی استفاده می‌کند. این کابل‌ها از رشته‌های نازک شیشه ساخته شده‌اند که می‌توانند نور را با سرعت بسیار بالا منتقل کنند.

 

مزایای اینترنت فیبر نوری

سرعت بالا

اینترنت فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های بسیار بالاتری نسبت به DSL و کابل ارائه دهد. سرعت‌های گیگابیتی در حال حاضر به طور فزاینده‌ای در دسترس هستند و سرعت‌های ترابایتی در آینده نزدیک امکان‌پذیر خواهد بود.

قابلیت اطمینان بالا

فیبر نوری در برابر نویز و تداخل الکترومغناطیسی مقاوم است، که باعث می‌شود اتصال پایدارتر و قابل اعتمادی داشته باشد.

تأخیر کم

فیبر نوری تأخیر بسیار کمی دارد، که آن را برای بازی‌های آنلاین، استریم ویدیو و سایر برنامه‌های حساس به زمان ایده‌آل می‌کند.

ظرفیت بالا

فیبر نوری می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را به طور همزمان منتقل کند، که آن را برای مشاغل و خانه‌هایی با چندین دستگاه متصل ایده‌آل می‌کند.

معایب اینترنت فیبر نوری

هزینه

نصب و راه‌اندازی فیبر نوری می‌تواند گران‌تر از DSL و کابل باشد. قیمت مودم فیبر نوری و کابل کشی آن معمولا گران تر از مودم های ADSL است.

عدم دسترسی سراسری

فیبر نوری در همه جا در دسترس نیست، به خصوص در مناطق روستایی. عدم دسترسی بسیاری از کاربران به فیبر نوری در سال 1402 باعث نارضایتی بسیاری از مردم عزیز کشور ما شده است، به گونه ای که امسال حتی در کلان شهر تهران، شاهد عدم پوشش اینترنت فیبر نوری در بسیاری از مناطق هستیم.

تعرفه

تعرفه مخابرات برای خدمات فیبر نوری ممکن است از اینترنت ADSL گران تر باشد.

 

نحوه درخواست فیبر نوری مخابرات

با توجه به این که در حال حاضر فیبر نوری در سراسر کشور فراگیر نشده است و منطقه به منطقه و شهر به شهر در حال راه‌اندازی است، در تمام نقاط کشور امکان دریافت آن وجود ندارد. قبل از این که برای محل کار یا محل زندگی خود درخواست فیبر نوری مخابرات دهید باید مطمئن شوید که منطقه و شهر مورد نظر شما تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد.

در ادامه مقاله نحوه استعلام مناطق تحت پوشش فیبر نوری را به شما ارائه خواهیم داد.

راه اول:

مراجعه حضوری به منطقه مخابراتی محل سکونت یا کار و ثبت درخواست خود برای راه اندازی سرویس فیبر نوری مخابراتی است.

راه دوم:

ثبت درخواست از طریق شماره تلفن 2020 است.  برای این کار باید با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرید. پس از برقراری تماس طبق دستور اپراتور پیش بروید. برای درخواست سرویس اینترنت ابتدا عدد 1 را شماره‌گیری کنید و در ادامه درخواست خود را همراه با شماره موبایل‌تان اعلام کنید. پس از اعلام درخواست، کارشناسان شرکت مخابرات درخواست شما را بررسی می‌کنند و با شما تماس می‌گیرند تا در صورت وجود امکانات فنی، تحت پوشش فیبر نوری قرار بگیرید.

با توجه به بررسی و تحقیقات ما در ارتباط با تلفن 2020، شاهد تاخیر قابل توجهی در ارائه خدمات فیبر نوری بودیم. در نمونه ای از این موارد، مشترکانی پس از تماس با این شماره و ثبت درخواست، حدود 4 ماه و حتی بیشتر منتظر پاسخ و یا انجام اقداماتی از سوی شرکت مخابرات بوده اند، اما متاسفانه هیچگونه اطلاعی و یا تماسی از طریق شرکت مخابرات مبنی بر راه اندازی اینترنت فیبر نوری دریافت نکرده اند.

بررسی حضوری موضوع در مخابرات منطقه، نشان داد که عدم وجود زیرساخت و تجهیزات لازم برای ارائه اینترنت فیبر نوری در آن منطقه ها دلیل اصلی این تاخیر بوده است.

در برخی از مناطق، ارائه اینترنت فیبر نوری با چالش‌هایی همراه است. ثبت درخواست و انتظار برای پاسخ شرکت مخابرات می‌تواند به طول کشیدن زمان قابل توجهی (تا چند ماه) منجر شود. دلیل این امر، عدم پوشش کامل فیبر نوری در برخی مناطق است.

در این مناطق، متقاضیان باید در صف انتظار قرار بگیرند تا تعداد درخواست‌ها به حد نصاب برسد. پس از آن، دستورات لازم برای راه اندازی زیرساخت صادر و اجرا خواهد شد.

 

هزینه نصب فیبر نوری مخابرات

اطلاعات دقیقی از هزینه نصب فیبر نوری مخابرات در دسترس نیست اما با توجه به تجربه ما در نصب فیبر نوری مخابرات، باید اطلاع داشته باشید که مخابرات منطقه کابل کشی تا جلوی ساختمان شما را بر عهده می گیرد و بابت آن از شما هزینه ای دریافت نمی کند، اما با توجه به اینکه کابل های فیبر نوری با سایر کابل ها تفاوت دارند، تیم فنی مخابرات کابل کشی داخل ساختمان را برای شما انجام می دهند و هزینه کابل، اجرت کابل کشی و نصب و راه اندازی مودم را از شما دریافت خواهند کرد.

برای استفاده از اینترنت فیبر نوری باید زیرساخت و بستر لازم برای این سرویس ایجاد شود. این بسترسازی چند مرحله مختلف دارد. اولین مرحله برای بسترسازی، نصب یک باکس ATA یا FAT در ساختمان شما است که می‌خواهید در آن از سرویس فیبر نوری استفاده کنید. (این باکس ممکن است در پارکینگ ساختمان یا دیوار ساختمان در کوچه نصب شود)

پس از اینکه باکس نصب شد، باید کابل‌کشی انجام شود. کابل فیبر نوری باید از باکس مذکور تا داخل واحد یا واحدهایی که قصد استفاده از این سرویس را دارند، کشیده شود. در بعضی مناطق هزینه هر 1 متر کابل کشی فیبر نوری حدود 40 هزار تومان گزارش شده است اما با توجه به اینکه چه میزان کابل برای کابل‌کشی لازم باشد، هزینه این امر متفاوت خواهد بود. بنابراین، برای برآورد هزینه کابل‌کشی باید متراژ مورد نیاز برای کابل کشی را بدانید و برآورد هزینه کنید.

**انتقال تجربه: همکاران ما برای راه اندازی یک اینترنت فیبر نوری مخابرات هزینه ای معادل 450 هزار تومان بابت خدمات ذکر شده پرداخت کرده اند در صورتی که همکاران ما کابل کشی داخل ساختمان را نیز خودشان انجام داده بودند، یعنی به عبارتی همکاران ما فقط صرفا بابت نصب و راه اندازی مودم هزینه 450 هزار تومانی پرداخت کرده اند.

در نظر داشته باشید که شما با پرداخت این هزینه فقط راه اندازی و نصب تجهیزات زیرساخت را انجام داده اید و شما برای دریافت اینترنت پرسرعت فیبر نوری مخابراتی باید مودم فیبر نوری و سرویس فیبر نوری مخابرات را از قبل خریداری کرده باشید.

به عبارتی هزینه خرید مودم فیبر نوری مخابرات و هزینه خرید سرویس فیبر نوری مخابرات، هزینه های دیگر شما برای دریافت اینترنت فیبر نوری مخابرات است.

شاید برایتان سوال شود این همه هزینه و چالش ارزشش را دارد؟!!

ارزش خرید اینترنت فیبر نوری در شرایط کنونی

با توجه به چالش های متعددی که اینترنت های همراه و خطوط ثابت در حال حاضر با آن ها روبرو هستند، خرید اینترنت فیبر نوری به عنوان یک راه حل ارزشمند و کارآمد، مزایای قابل توجهی را به ارمغان می آورد:

  1. سرعت فوق العاده

  • فیبر نوری از سرعت های بسیار بالا (تا 1 گیگابیت بر ثانیه یا بیشتر) برخوردار است که به طور قابل توجهی سریعتر از اینترنت های همراه و خطوط ثابت معمولی (ADSL) است.
  • این سرعت بالا امکان دانلود و آپلود سریع فایل های حجیم، استریم ویدیو با کیفیت بالا، انجام بازی های آنلاین بدون تاخیر و لذت بردن از تجربیات بدون وقفه در دنیای دیجیتال را فراهم می کند.
  1. پایداری و ثبات

  • اینترنت فیبر نوری به دلیل استفاده از کابل های فیبر نوری، ثبات و پایداری بسیار بالایی دارد.
  • برخلاف اینترنت های همراه و خطوط ثابت که تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، تداخلات الکتریکی و ترافیک شبکه قرار می گیرند، فیبر نوری اتصالی قابل اعتماد و بدون قطعی را ارائه می دهد.
  1. اتکا به تکنولوژی نوین

  • فیبر نوری از تکنولوژی به روز و پیشرفته ای بهره می برد که در مقایسه با سایر روش های اتصال به اینترنت، از قابلیت اطمینان و کارایی بالاتری برخوردار است.
  • این موضوع، ریسک قطعی و افت سرعت را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و تجربه ای پایدار و بدون نقص را برای کاربران به ارمغان می آورد.
  1. زیرساخت های نو و جدید

  • فیبر نوری از زیرساخت های نو و جدید استفاده می کند که ظرفیت و پهنای باند بسیار بالایی را برای انتقال داده فراهم می کند.
  • این موضوع، قابلیت مقیاس پذیری اینترنت فیبر نوری را افزایش می دهد و امکان ارائه خدمات با کیفیت بالا به تعداد زیادی از کاربران را فراهم می کند.
    (اینترنت فیبر نوری بهترین گزینه برای انتقال تصویر دوربین مداربسته)
  1. ارزش در برابر هزینه

  • با وجود هزینه اولیه نصب فیبر نوری، هزینه های جاری مربوط به اینترنت فیبر نوری در مقایسه با اینترنت های همراه و خطوط ثابت معمولی بسیار مقرون به صرفه تر است.
  • به خصوص با توجه به مصرف پایین انرژی و نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتر در فیبر نوری، اینترنت فیبر نوری در بلندمدت ارزش بیشتری را ارائه می دهد.

استعلام فیبر نوری خط تلفن چگونه است؟

راه اول: برای اطلاع از اینکه خط تلفن شما خدمات اینترنت فیبر نوری دارد یا خیر و یا برای این که بفهمید امکان ارائه خدمات فیبر نوری به خط تلفن شما تعلق می‌گیرد یا خیر، یک راه ساده این است که با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرید.

پس از برقراری تماس گزینه مکالمه با کارشناسان را انتخاب کنید تا با یکی از کارشناس‌ها ارتباط بگیرید. در ادامه شماره ثابت محل مورد نظرتان را به کارشناس بدهید تا ظرف چند دقیقه وضعیت فیبر نوری خط تلفن مورد نظر شما را استعلام گرفته و نتیجه به شما اعلام شود.

راه دوم: مراجعه حضوری به منطقه مخابراتی محله شما است. با مراجعه به امور مشتکرین منطقه مخابراتی خود و ارتباط با کارشناسان، می توانید استعلام خود را بگیرید.

 

این مقاله در روزهای آینده آپدیت خواهد شد..

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مقاله

پرداخت آنلاین امن

پرداخت با کارت‌های شتاب

express-delivery

ارسال سریع

ارسال در کوتاه‌ترین زمان

پشتیبانی پاسخ‌گو

پشتیبانی و مشاوره فروش رایگان
گارانتی

ضمانت اصل بودن

تضمین اصالت کالا با گارانتی معتبر

بازدید از موقعیت

بازدید رایگان از محل نصب (شهر تهران)

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من