اکسس پوینت (Access Point) چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسس پوینت چیست؟ irancams.ir

جهان روزبه روز در حال تغییر و تحولات گوناگون و رو به سوی تکامل و پیشرفت است . عصر امروزه عصر ارتباطات و فناوری می­باشد. با گسترش و پیشرفت دنیای ارتباطات واژه ها و تجهیزات و ابزارهای گوناگونی نیز معرفی شده اند که هر کدام معنی و مفهوم خاص خود را دارند در این مقاله از مجله اینترنتی ایرانکمز به معرفی یکی از این ابزارهای پرکاربرد که به آن اکسس پوینت (Access Point) می­گویند می­پردازیم.

اکسس پوینت (Access Point) چیست؟

اکسس پوینت Access Point که به اختصار به آن AP یا (Wireless Access Point) WAP نیز گفته میشود در لغت به معنی نقطه دسترسی می­باشد. (نقطه ای برای دسترسی و ارتباط دستگاه­هایی که در یک شبکه در ارتباط با هم می­ باشند) و در واقع دستگاهی است که شبکه محلی بیسیم یا همان WLAN یا  wireless local area network ایجاد می‌کند. همان طور که در مقاله شبکه های محلی بیان کردیم به شبکه های محلی که ایجاد می­کنیم LAN گفته می­شود که ارتباط در آن به وسیله کابل شبکه میسر می­گردد حال اگر این راه­های ارتباطی بدون کابل و از طریق امواج صورت گیرد به آن شبکه WLAN یا Wireless LAN می‌گویند.

اکسس پوینت به عنوان دستگاه بی سیم در شبکه می‌تواند دستگاه‌ها را به LAN وصل کند و شبکه محلی را در قسمت‌های بیشتری گسترش دهد در نتیجه می‌تواند تعداد کاربران متصل به شبکه را افزایش دهد.

این گسترش شبکه توانایی اتصال 60 کاربر را دارد به گونه ای که در هر لحظه 60 کاربر همزمان از طریق اکسس پوینت می­توانند با هم در ارتباط باشند. تصور کنید در یک شرکت با نصب اکسس پوینت در محل مناسب ، کارمندان می‌توانند به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کنند بدون اینکه وقفه‌ای در اتصال به شبکه ایجاد شود. با تردد کاربران در محیط ساختمان، دستگاه آنها را از یک اکسس پوینت به اکسس پوینت دیگر سوئیچ می‌کند و این بار هم اتصال قطع نمی‌شود حتی کاربران متوجه این سوئیچینگ ها نمی‌شوند.

برای این منظور باید با طراحی دقیق و کاملا اصولی محل نصب اکسس پوینت ها تایین گردد تا از آور لپ شدن فرکانس ها و همچنین ایجاد نویر در شبکه جلوگیری به عمل آید.

 

استفاده از قابلیت های زیر در اکسس پوینت باعث می‌شود پیکربندی راحت، نگهداری راحت و ظرفیت اتصالِ بالا فراهم شود:

  1. auto-channel
  2. auto-transmit
  3. dual band

تاریخچه اکسس پوینت (Access Point)

اولین نسخه در سال 1997 بود که در ابتدا از سرعت داده تا 2 مگابایت برثانیه را پشتیبانی می­کرد. رفته رفته نسخه های بعدی در سال 1999 عرضه شد که در آن زمان سرعت داده را تا 54 مگابایت بر ثانیه رساند. این پیشرفت‌ها با رشد پهنای باند اینترنت در بسیاری از بازارهای ایالات متحده همزمان شد و به کاربران اولین طعم اتصال دفاتر خانگی تقریباً تجاری را داد.

در سال های 2003 و بعد از آن 2009 با عرضه نسخه های پیشرفته تر AP هایی با پشتیبانی از نرخ داده تا 450 مگابایت در ثانیه در دسترس قرار گرفت. همچنین قابلیت اطمینان شبکه بیسیم و انتقال بیسیم را بهبود بخشید.

 

روش کار اکسس پوینت – Access Point چگونه است؟

اکسس پوینت به 2 روش به شبکه اصلی ما متصل می­شود:

  1. از طریق اتصال کابل اترنت، که این روش رایج ترین و پراستفاده ترین آن است؛ در این روش اکسس پوینت از طریق کابل اترنت به شبکه اصلی متصل شده و شروع به ارسال اطلاعات از طریق امواج یا همان بیسیم در محدوده قابل پشتیبانی خود می­کند و هر دستگاهی که در این محدوده مجهز به تکنولوژی WiFi باشد می­تواند، با داشتن مجوز اتصال به اکسس پوینت متصل شده و از طریق اتصال بیسیم به شبکه ای که اکسس پوینت در آن است متصل شود.
  2. از طریق اتصال بیسیم؛ در این روش اکسس پوینت از طریق امواج WiFi به شبکه اصلی متصل شده که در این روش خود دستگاه اکسس پوینت هم دریافت کننده و هم ارسال کننده امواج می­باشد.

 

کاربرد اکسس پوینت – Access Point

اکسس پوینت Access Point irancams.ir

در هر محیطی که نیاز به استفاده از شبکه را داشته باشیم اکسس پوینت می­تواند یکی از کارآمد ترین تجهیزات باشد. به عنوان مثال از اکسس پوینت می­توان در ساختمان­ها و دفاتر بزرگ استفاده کرد اکسس پوینت به وسیله کابل اترنت به روتر یا سوئیچ یا هاب سیمی وصل می‌شود و سیگنال های wifi را در منطقه مورد نظر فراهم می‌کند. مثلا اگر در بخش پذیرش نیاز به دسترسی به امواج wifi را داشته باشیم نیاز به نصب یک روتر دیگر در این بخش نیست بلکه می ­توان با نصب یک اکسس پوینت و اتصال کابل اترنت از پشت آن به سرور دسترسی مورد نیاز به شبکه را فراهم ساخت. اتصال بی سیم معمولا تنها گزینه برای اکسس پوینت است تا سیگنال Wired  را به سیگنال بیسیم منتقل کند.

در خانه ها اکسس پوینت روتر بی سیمی است که به مودم کابلی یا DSL وصل می‌شود. با اینکه برخی مودم ها قابلیت بیسیم دارند و باعث می‌شوند بتوان مودم را به اکسس پوینت تبدیل کرد.

در سازمان های بزرگ نیز برای اتصال کارمندان در محیط های وسیع و گسترده به شبکه مرکزی ازچند اکسس پوینت استفاده می­شود.

در مکان های عمومی استفاده از اکسس پوینت ها نیز بسیار متداول است، فروشگاه ها، رستوران ها، مغازه ها، کافی شاپ ها، هتل ها، کتابخانه ها، دانشگاه ها، مدارس، مراکز آموزشی، بیمارستان ها، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و … .

همچنین در برخی از شهرها از آنها به عنوان انتقال دهنده های بیسیم برای اتصال به دوربین های کنترل ترافیک و کنترل سرعت ، چراغ راهنمایی، علایم و… استفاده می‌شود.

اکسس پوینت ها معمولا برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند.

برخی اکسس پوینت ها برای دسترسی به شبکه های اطراف هستند.

اغلب اکسس پوینت ها دسترس بیسیم ( WiFi ) را فراهم می‌کنند اما به عنوان دستگاه بلوتوث یا دیگر انواع اتصال بیسیم هم کاربرد دارند.

اکسس پوینت ها برای تقویت سیگنال ها هم استفاده می‌شوند که در این مواقع در حالت Repeater Mode کار می‌کنند.

بهترین دوربین مداربسته IP دوربین مداربسته IP دوربین شبکه irancams.ir

مزایای استفاده از اکسس پوینت بیسیم WAP

مزایای استفاده از اکسس پوینت ها در شبکه عبارتند از:

  1. گسترش شبکه و توانایی اتصال 60 کاربر به صورت همزمان که به راحتی می­توان دستگاه هایی که قابلیت اتصال از طریق بیسیم یا WiFi را دارند به شیکه متصل کرد. که در نتیجه کاهش هزینه­های راه اندازی شبکه به عنوان مثال: کابل و هزینه کابل کشی را ممکن میسازد.
  2. راه اندازی سریع تر یک شبکه در مواقع کمبود زمان با توجه به اکسس پوینت های جدیدتر که با تکنولوژی POE+ (POE PLUS) سازگارند دیگر نیاز به کابل کشی جداگانه برق نمی­باشد.
  3. داشتن یک شبکه با ویژگی های استانداری که می­تواند از Captive Portal و همچنین Access Control List پشتیبانی کند. در نتیجه می­توان تمامی دستگاه ها را به راحتی به آن متصل نمود و همچنین دسترسی آن ها را بدون اختلال در امنیت شبکه محدود سازی کرد.
  4. مناسب جهت استفاده در شرکت­های کوچک که می ­توان از اکسس پوینت هایی با ویژگی Clustering استفاده کرد و همچنین بهترین کار برای ایجاد شبکه­های خانگی یا اترنت خانگی

اکسس پوینت بی سیم اکسس پوینت irancams.ir

معایب استفاده از اکسس پوینت بیسیم WAP

  1. کیفیت و پایداری شبکه با سیم بهتر است .
  2. ناسازگاری با برخی نرم افزار­هایی که در بستر شبکه کار می‌کنند.
  3. نسبت به شبکه باسیم از امنیت پایین تری برخوردار است.

 

انواع اکسس پوینت – Access Point

اکسس پوینت ها بر اساس ۶ مورد زیر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

تجاری یا انترپرایزی (Enterprise access point):

اکسس پوینت تجاری که کاربران زیادی دارند مثل هتل­ها، سوپر مارکت، رستوران و کافی شاپ­ها

اکسس پوینت انترپرایزی ( Enterprise access point ) مناسب برای سازمان­ها و شرکت های بزرگ است که امنیت بالایی نیاز دارند و با یک روتر مرکزی یا کنترلر ابری ارتباط برقرار می کنند که سیستم Wi-Fi کلی سایت را مدیریت می کند. از اکسس پوینت تجاری می‌توان برای این قسمت هم استفاده کرد.

 

دیواری یا سقفی:

اکسس پوینت دیواری که به آن اکسس پوینت پنلی هم می­گویند، در داخل دیوار نصب می‌شود، ظاهر جمع‌وجوری دارد و نرخ انتقال 150 Mbps  تا 300 Mbps را پوشش می‌دهد.

اکسس پوینت سقفی فرکانس بالاتری نسبت به اکسس پوینت دیواری دارد و در دو نوع تک فرکانس یا دو فرکانس می­باشد، مستقیم روی سقف یا دیوار نصب می‌شود و از نظر ظاهر انواع متفاوتی دارد.

 

تک فرکانس و دوفرکانس – Single-frequency وDual-frequency  :

به اکسس پوینت تک فرکانس معمولا اکسس پوینت های WiFi گفته می‌شود که 2.4G را پشتیبانی می‌کند، نرخ انتقال آن بین 150 Mbps و 450 Mbps است اما قابلیت anti-interference یا همان ضد تداخل در آن ضعیف است.

اکسس پوینت دو بانده یا Dual-frequency همزمان  2.4G و 5.8G را پشتیبانی می‌کند. اندازه آن بزرگتر است و نرخ انتقال بیشتری دارد.

 

مستقل (Standalone) و کنترلی (Controller Based)

اکسس پوینت مستقل یا Standalone اغلب در خانه ها و شبکه های کوچک استفاده می‌شوند و می‌توانند دسترسی و احراز هویت و ترجمه آدرس و فایروال را پیاده سازی کنند.

اکسس پوینت کنترلی یا Controller Based برای پیاده سازی ها در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می­گیرند و هزینه نسبتا بیشتری دارند و دارای پیکربندی، رمزگذاری، آپدیت ها و تنظیمات پالیسی و مدیریت متمرکز بوده و نیاز به کنترلر بیسیم خاص دارد این اکسس پوینت تنها از طریق پیکربندی کنترلر بیسیم می‌تواند استفاده شود.

 

استانداردهای شبکه:

استانداردهای شبکه شامل موارد زیر است:

  • IEEE 802.11ac
  • IEEE 802.11n
  • IEEE 802.11g
  • IEEE 802.11b
  • IEEE 802.11axو …

اکسس پوینت ها بر اساس استانداردهای شبکه، فرکانس های مختلفی ارایه می‌دهند که در جدول زیر آمده است:

نسل WiFi 4 WiFi 5 WiFi 6 WiFi 6E
پروتکل 802.11n 802.11ac 802.11ax 802.11ax
تاریخ انتشار 2009 2013 2018 2020
فرکانس 2.4GHz, 5GHz 5GHz 2.4GHz, 5GHz 4GHz,5GHz,6GHz

 

داخلی و خارجی:

اکسس پوینت خارجی در برابر شرایط آب ‌وهوایی سخت، دمای بسیار پایین و بالا، رطوبت و در زیر بارش های برف و باران و دیگر شرایط سخت مقاوم هستند و طول عمر بیشتری دارند. همچنین سیگنال قویتری لازم دارند.

اکسس پوینت داخلی که در داخل فضا استفاده می‌شوند نیازی به این موارد ندارند.

 

تفاوت مودم و اکسس پوینت – Access Point

مودم در واقع یک دستگاه سخت‌افزاری است که کامپیوتر یا روتر را به شبکه اینترنت متصل می‌کند. کلمه Modem مخفف Modulator/Demodulator  می­باشد. یک دستگاهی که به کامپیوتر اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق خطوط تلفن، فیبر نوری و یا امواج ماهواره‌ای ارسال و دریافت کند. هنگام ارسال سیگنال، دستگاه داده‌های دیجیتال را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌کند و آن را از طریق یک خط تلفن یا رسانه‌های دیگر می‌فرستد. بطور مشابه، هنگامی که یک سیگنال آنالوگ دریافت می‌شود، مودم آن را مجدداً به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند. جهت اطلاع از جزئیات این دستگاه میتوانید مقاله مودم چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

حال به تفاوت بین مودم و اکسس پوینت – Access Point می­پردازیم.

گفتیم اکسس پوینت شبکه محلی بیسیم یا همان WLAN ایجاد می‌کند و در تقویت سیگنال­ها نقش دارد اما مودم امکان اتصال دو کامپیوتر به هم و انتقال دیتا روی خط تلفن را می‌دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که امکان تبدیل مودم به اکسس پوینت وجود دارد.

دستگاه اکسس پوینت AP یا WAP  در اصل یک چیپ سخت افزاری به همراه یه آنتن رادیویی است که هم به تنهایی یک دستگاه رو تشکیل می‌دهد یا درون دستگاه های ارتباطی دیگر قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال اغلب مودم های ADSL ، تمام مودم های  TD-LTEو برخی روترها در کنار کارهایی که انجام می‌دهند دارای این قطعه سخت افزاری نیز می­باشند.

پس مودم اینترنتی وایرلسی که شما از آن استفاده می‌کنید دارای یک چیپ WAP هم است.

در نظر داشته باشید حتی دکل های مخابراتی موبایل که به شما سرویس می‌دهند هم دارای اکسس پوینت هستند که در محدوده خیلی وسیع تری امواج را منتشر می‌کنند.

دوربین مداربسته آیمو دوربین آیمو دوربین IMOU دوربین مداربسته IMOU irancams.ir

تفاوت روتر با اکسس ‌پوینت ( Access Point ) چیست؟

در ابتدا باید بگوییم روتر چیست؟ روتر در واقع به دستگاهی گفته می‌شود که یک سیستم شبکه محلی بی‌سیم (WLAN) را راه‌اندازی کرده و داده های دستگاه­های موجود در شبکه را به مقصد مناسب می­رساند و دارای فایروال و پسورد امنیتی است. برای اینکه بتوانیم پوشش دهی بیسیم (WiFi) در شبکه را گسترش دهیم باید به وسیله کابل اترنت روتر و سوئیچ موجود در شبکه را به یک اکسس پوینت (Access Point) متصل کنیم شایان ذکر است که کماکان روتر است که مدیریت شبکه را انجام می­دهد به این دلیل که این اکسس پوینت ها هوشمند نیستند و فقط دسترسی بیسیم ( WiFi ) را فراهم می­کنند.

روتر وایرلس خودش یک اکسس پوینت است اما سه وظیفه مهم دارد:

  1. مدیریت دستگاه های متصل به شبکه را بر عهده دارد مانند: کامپیوتر یا اسمارت فون یا تبلت و …
  2. روتر توانایی مسیریابی بین دستگاه های موجود در شبکه ( کلاینت) و اینترنت را دارد. این قابلیت امکان اتصال چندین کامپیوتر به شبکه بزرگی همچون اینترنت را فراهم می‌کند. پس روتر وظیفه‌ی دریافت اینترنت از مودم و اشتراک‌گذاری آن در بین دستگاه‌های دیگر را دارد.
  3. روتر، سرور DHCP دارد. این سرور به هر دستگاه متصل به شبکه یک آدرس آی پی می‌دهد. آدرس IP برای اتصال به شبکه لازم است.

بدون مسیریابی و DHCP، روتر وایرلس دقیقا مثل یک اکسس پوینت عمل می‌کند. اگر روتر وایرلس، اکسس پوینت نداشته باشد پس فقط یک روتر سیمی  Wired است.

تفاوت اصلی روتر و اکسس پوینت (Access Point)  این است که روترها LAN ها را مدیریت می‌کنند، با سیستم های بیرون از شبکه ارتباط برقرار می‌کنند، دیتا را در جهات مختلف ارسال و پخش می‌کنند، نقطه اتصال ایجاد می‌کنند و امنیت فراهم می‌کنند. اما اکسس پوینت (Access Point) معمولا فقط دسترسی به شبکه ایجاد شده توسط روتر را فراهم می‌کنند.

روترها به دستوراتی عمل می‌کنند که شبکه محلی LAN ایجاد می‌کند و تمام دستگاه ها و ارتباطات بین آنها را مدیریت می‌کند. اکسس پوینت، ساب دیوایس است یعنی دستگاهی در LAN است که منطقه بیشتری را برای اتصال دستگاه ها فراهم می‌کند و دستگاه های بیشتری می‌توانند به شبکه وصل شوند.

روتر وایرلس می‌تواند به عنوان اکسس پوینت عمل کند اما همه اکسس پوینت ها نمی‌توانند به عنوان روتر کار کنند.

 

روتر بهتر است یا اکسس پوینت – Access Point ؟

پاسخ به این سوال که روتر بهتر است یا اکسس پوینت، کاملا بستگی به نیازهای شما دارد. در خانه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، روتر راهکار خوبی است در حالی که در سازمان های متوسط و بزرگ و انترپرایزی، حتما به شبکه‌ای از سوئیچ ها و اکسس پوینت ها نیاز داریم.

در زمان استفاده از اکسس پوینت به چه مواردی باید توجه کرد؟

 

  • اکسس پوینت های نصب شده به امواج و نویزها حساسیت بالایی نشان می­دهند و یک موتور الکتریکی یا میدان مغناطیسی به راحتی امواج آن را تضعیف و دچار اختلال می­کند.
  • موانعی مانند دیوار به آسانی می توانند تا 30 درصد از توان اکسس پوینت های خانگی را کم کنند.
  • در زمان نصب اکسس پوینت­ها – Access Point – باید توجه داشته باشید که از نصب این دستگاه ها در کنار یکدیگر اجتناب کرده و با در نظر داشتن میزان فرکانس و پوشش دهی فاصله میانشان را حفظ کنید
  • اکسس پوینت به خودی خود کارایی ندارد و باید با کمک روتر یا سرور، به عنوان یک شبکه فعالیت کند.
  • در محیط های عمومی که افراد زیادی نیاز به اتصال به اکسس پوینت دارند باید از مدل های قویتری استفاده کرد.
  • بهتر است در هنگام استفاده از اکسس پوینت های متفاوت در یک شبکه به دلیل سادگی در تنظیمات و مسئله رومینگ از یک برند استفاده کرد.

 

نتیجه گیری

حال که فهمیدیم اکسس پوینت چیست و چه کاری در شبکه انجام می­دهد. می­توان گفت مشکلات ناشی از کابل کشی و همچنین هزینه تعمیر ونگهداری آن نیازمند صرف وقت و زمان بیشتری نسبت به شبکه های بیسیم می­باشد.استفاده از تجهیزات ارتباطی رادیوئی همانند اکسس پوینت ها خیلی مناسب و به صرفه تر هستند. همچنین به خاطر گسترش استفاده از دستگاه های قابل حمل مانند: موبایل، تبلت ، لبتاب و ساعت های هوشمند نیاز به شبکه بیسیم بیشتر از قبل احساس می‌شود. پس هنگام راه اندازی یک شبکه باید به این موارد توجه نمود.

تیم متخصصان ایرانکمز همواره آماده پاسخ گویی و مشاوره به شما دوستان و کاربران گرامی در زمینه های مختلف شبکه و راه اندازی آن می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مقاله

پرداخت آنلاین امن

پرداخت با کارت‌های شتاب

express-delivery

ارسال سریع

ارسال در کوتاه‌ترین زمان

پشتیبانی پاسخ‌گو

پشتیبانی و مشاوره فروش رایگان
گارانتی

ضمانت اصل بودن

تضمین اصالت کالا با گارانتی معتبر

بازدید از موقعیت

بازدید رایگان از محل نصب (شهر تهران)

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من