نویز در دوربین مداربسته و راهکار های حذف نویز

نویز تصویر نویز دوربین مداربسته نویز دی وی آر نویز در دوربین irancams.ir

یکی از عوامل آزاردهنده در دوربین مداربسته وجود نویز در زمان مشاهده تصویر است. این عامل باعث ایجاد اختلال و مشکلات در سایر تجهیزات نصب شده نیز می شود. برای رفع نویز دوربین مداربسته باید ابتدا انواع آن و علت های مربوط به آن را بدانید و سپس روش های حذف نویز دوربین مداربسته را بررسی و امتحان کنید. اگر با مشکلات نویز دوربین مداربسته مواجه هستید برای اطلاع از چگونگی رفع این مشکل تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

نویز در دوربین مداربسته چیست؟

نویز در دوربین مداربسته به هر نوع اختلالی گفته می‌شود که ممکن است در فرآیند انتقال یا ضبط تصاویر یا صدا از دوربین به وجود آید. افراد معمولا کلمه نویز را با صدا مرتبط می دانند اما این اصطلاح برای اشاره به تصویر نامطبوع دانه ای در تلویزیون یا نمایشگر شما نیز استفاده می شود. سر و صدا را می توان در دوربین های معمولی و حرفه ای مشاهده کرد حتی هنگام عکسبرداری یا ضبط برخی فیلم ها با شرایط کم نور می توانیم آن را حتی در تلفن همراه مشاهده کنیم. بنابراین گاهی اوقات نویز بخشی از تصویر است و نمی توانید آن را از بین ببرید. گاهی اوقات شما نور زیادی در محیط دارید و آن نویز زشت را در تصویر دارید. معمولا این نوع سر و صدا به برخی از تداخلات الکترومغناطیسی یا زیرساخت های بد مربوط می شود.

 

انواع نویز در دوربین مداربسته

نویز در تصویر دوربین مداربسته انواع مختلفی داشته و شامل دو مورد زیر است:

1- نویز الکترونیکی

2- نویز الکترومغناطیسی

نویز الکترونیکی به علت نور ناکافی و تقویت بیش از حد سیگنال تصویر به وجود می آید و به شکل نقطه های ریز رنگی در تصویر مشاهده می شود.

نویز الکترومغناطیسی به علت افت سیگنال ایجاد می شود و به شکل خط های رنگی در تصویر مشاهده می شود.

محصولات شیائومی irancams.ir

دلایل ایجاد نویز در دوربین مداربسته

نویز ممکن است از موارد زیر به دلیل استفاده از دوربین‌های معمولی‌تر به‌وجود آید:

– استفاده از منبع تغذیه نامناسب

– استفاده از کابل های بی کیفیت

– استفاده از مبدل های بی کیفیت

– استفاده از دوربین های بی کیفیت

– استفاده از اتصالات ضعیف و غیر اورجینال

– کمبود نور محیط، چراغ‌های ضعیف، شرایط نامساعد نوری

– نویزهای تصویری مربوط به شرایط نامناسب نصب دوربین

-شرایط نامناسب قرارگیری کابل

-داغ شدن بیش از حد دوربین مداربسته

– نشت برق از کابل ها و سیم های موجود در محیط

 

در ادامه به توضیحات کاملی در مورد دلایل ایجاد نویز در دوربین مداربسته می پردازیم.

 

استفاده از منبع تغذیه نامناسب:

یک دوربین مداربسته برای کارکرد بهتر باید مطابق با راهنمای تولیدکننده انرژی کافی دریافت کند. در بیشتر پروژه های دوربین مداربسته از جریان مستقیم 12 ولت استفاده می شود اما دوربین هایی وجود دارند که با قدرت جریان متناوب 24 ولت کار می کنند. دوربین مداربسته حرفه ای علاوه بر ولتاژ مناسب باید جریان کافی برای کارکرد صحیح را دریافت کند. در صورت عدم رعایت مشخصات فنی دوربین، علاوه بر مشکلات دیگر ممکن است مشکلات مربوط به تداخل یا سر و صدا نیز ظاهر شود. یک دوربین مداربسته مانند دوربین های دام یا بولت نصب شده در خانه ها و اماکن تجاری کوچک معمولا به منبع تغذیه 12 ولت با تغییر 10 درصد نیاز دارد، به این معنی که دوربین می تواند ولتاژ 10 درصد بالاتر یعنی VDC 13.2 یا پایین تر از 10 درصد ولتاژ VDC 10.8 را پشتیبانی کند. دوربین های ارزان قیمت یا برندهای ناشناخته و بی کیفیت ممکن است تحمل تلورانس 10 درصد را نداشته باشند. در هنگام خرید اطمینان حاصل کنید که دوربین تحمل ولتاژ را داشته باشد. بعضی از منبع تغذیه ها دارای پتانسیومتر هستند که به ما این امکان را می دهند ولتاژ ورودی به دوربین را تغییر دهیم. به عنوان مثال به جای ارسال 12 ولت می توان ولتاژ را افزایش داد تا افت ولتاژ در کابل جبران شود. اگر در تصویر دوربین مداربسته مشکلی داشته باشید می توانید با اندازه گیری ولتاژ دوربین مداربسته در صورت کمبود ولتاژ با افزایش تدریجی ولتاژ، این مشکل را برطرف نمایید.

 

استفاده از کابل های بی کیفیت:

کابل های کواکسیال بی کیفیت می تواند با جدا نکردن صحیح شیلد و مغزی کابل، باعث ایجاد تداخل الکترومغناطیسی در محل گره کابل شده و مشکلاتی را ایجاد کنند. هنگامی که این نوع کابل اختراع شد ایده این بود که گره باعث تداخل خارجی در کابل نشود. در صورت استفاده از مواد بی کیفیت در ساخت عایق های کابل های کواکسیال می تواند مشکلات جدی در تصویر ایجاد کند. رعایت فاصله صحیح کابل ها با توجه به نوع استفاده نیز ضروری است. کابل هایی مانند RG59، RG6، RG58، RG11 محدودیت های مسافتی داشته که این نکته دارای اهمیت است. هنگامی که دوربین های آنالوگ با استفاده از کابل های UTP (کابل شبکه) با استفاده از بالون نصب می گردد باید اطمینان حاصل کرد که کیفیت کابل به اندازه کافی باشد که باعث ایجاد نویز در دوربین مداربسته و بهم ریختگی در تصویر نشود. ساده ترین کابل های UTP موجود در بازار کابل های CAT5e هستند اما در بسیاری از مواقع استفاده از این کابل ها به دلیل بی کیفیت بودن مشکلاتی را به وجود می آورند.

 

استفاده از دوربین های بی کیفیت:

دوربین های بدون برند معمولا با هزینه بسیار کم کیفیتی را که شما برای پروژه دوربین مداربسته نیاز دارید به خصوص در شرایط نامساعد محیطی مانند شرایط کم نور ارائه نمی دهند. پیش از خرید دوربین مداربسته تحقیقات لازم را به عمل آورده و در رابطه با انواع برندهای دوربین مداربسته در بازار اطلاعات کافی را کسب کنید.

 

استفاده از مبدل های بی کیفیت:

اگر از کابل های CAT5e یا CAT6 با بالون استفاده می کنید، از نوع تکنولوژی دوربین مداربسته آگاهی داشته باشید زیرا بالون های مناسب برای استفاده با HDTVI یا HDCVI یا AHD وجود دارد. شما باید محصول ایده آل را برای نصب دوربین مداربسته انتخاب کنید.

 

استفاده از اتصالات ضعیف و غیر اورجینال:

برخی از اتصالات دوربین مداربسته موجود در بازار با کیفیت خوبی تولید نمی شود و باعث ایجاد اختلالات تصویری و نویز در تصویر می شوند. همیشه به خاطر داشته باشید یکی از موارد مهم در ایجاد نویز در تصویر، استفاده از اتصالات بی کیفیت می باشد که با تعویض آن می توانیم مشکلات به وجود آمده را برطرف کنیم.

 

کمبود نور محیط، چراغ‌های ضعیف، شرایط نامساعد نوری:

برای تولید تصویر با کیفیت لازم است نور کافی در محیط ما وجود داشته باشد. این یک اصل مهم است که برای انواع دوربین ها مانند دوربین فیلمبرداری، دوربین مداربسته یا حتی دوربین تلفن همراه شما اعمال می شود. در کل تمامی دوربین ها در نور کم با نویزها و تداخلاتی مواجه می شوند. هرچه سنسور تصویر دوربین مداربسته بزرگتر باشد در شرایط کم نور تصویربرداری بهتری دارد، زیرا نور بیشتری را جذب می کند. در دوربین مداربسته زمانی که نور کم است، آمپلی فایر موجود در دوربین مداربسته نور را تقویت می کند تا تصویر شفاف تری ایجاد شود. این تقویت نور باعث آشکار شدن دانه های ریزی در تصویر می شود که برای حذف این نویز نیاز به فیلتری مناسب است، به همین منظور فناوری های کاهش نویز ایجاد شدند که به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

1- استفاده از فناوری کاهش نویز دیجیتال معروف به DNR

2- استفاده از روش فیلترینگ

نکته مهم این است که در زمان خرید دوربین مداربسته باید به اندازه سنسور و نوع لنز آن توجه ویژه ای داشت.

محصولات آیمو irancams.ir

نویزهای تصویری مربوط به شرایط نامناسب نصب دوربین:

اگر اتصال به زمین دوربین مداربسته به خوبی انجام نشود ممکن است باعث ایجاد نویز در تصویر دوربین مداربسته شود. این مشکل اساسا هنگامی رخ می دهد که دوربین، دی وی آر یا منبع تغذیه توسط تولیدکننده های مختلفی تولید شده باشد.

 

شرایط نامناسب قرارگیری کابل:

اگر در هنگام کابل کشی دوربین مداربسته، کابل ها در نزدیکی کابل برق فشار قوی، 3 فاز، کابل های ورودی به ساختمان، ترانس برق، دکل برق و موارد مشابه قرار بگیرد، متوجه وجود نویز زیاد و مستمر در تصویر دوربین مداربسته خواهید شد. همچنین در بعضی محیط های کارگاهی و کارخانه ای وجود دستگاه های برقی همچون دستگاه های CNC، دستگاه های پِرِس، پمپ ها و سایر تجهیزاتی که با برق 3 فاز کار می کنند باعث ایجاد نویز در کابل ها می شوند. برای برطرف کردن این مشکل که به نویزهای الکترومغناطیسی معروف هستند، باید کابل های برق و کابل های دوربین مداربسته را در مسیرهای مجزا از یکدیگر قرار داد. برای برطرف کردن مشکل نویز الکترومغناطیسی بر روی کابل، استفاده از لوله های فلکسی یکی از بهترین روش های عایق بندی کابل های دوربین مداربسته است. راه حل دیگر برای بر طرف کردن و نویزهای الکترومغناطیسی استفاده از داکت های جداگانه برای کابل های دوربین مداربسته و کابل های برق می باشد. همچنین می توان از لوله های فلزی در برطرف کردن این نویزها استفاده کرد. در صورت از این روش، لوله ها حتما باید اِرت دار شوند.

 

داغ شدن بیش از حد دوربین مداربسته

افزایش دمای هوای محیط اطراف دوربین مداربسته باعث افزایش مقاومت الکتریکی کابل ها می شود که این موضوع باعث افت سیگنال در طول مسیر کابل ها خواهد شد. از سوی دیگر گرم شدن بیش از حد دوربین مداربسته باعث افزایش مقاومت الکتریکی در بُرد داخلی دوربین مداربسته می شود که این موضوع عامل کاهش سیگنال و پردازش توسط دوربین مداربسته است. در نتیجه این دو علت باعث ایجاد نویز در تصویر دوربین مداربسته می شود.

برای برطرف کردن این مشکل در دوربین مداربسته باید جای گذاری و نصب دوربین مداربسته و کابل ها به گونه ای باشد که در معرض تابش مستقیم خورشید و حرارت قرار نگیرند. در نتیجه برای انتخاب بهترین محل نصب دوربین مداربسته استفاده از افراد با تجربه و آگاه الزامی است و مشورت قبل از انجام کار می تواند کمک بسیار مفیدی برایمان باشد.

 

نشت برق از کابل ها و سیم های موجود در محیط

اگر اتصال برق بین فیش ها و کابل های اطراف با دوربین مداربسته برقرار شود باعث ایجاد نویز در تصویر دوربین مداربسته خواهد شد. به طور مثال در صورت نشت برق بین فلزات موجود در محیط (سقف ها و ستون های فلزی) و اتصال آن بین فیش های BNC دوربین مداربسته، باعث جاری شدن برق در کابل های دوربین مداربسته می شود، که این موضوع باعث به وجود آمدن نویز در تصویر خواهد شد. برای برطرف کردن این مشکل می بایست تمام فیش ها، کابل ها و اتصال بدنه دوربین مداربسته به تجهیزات فلزی را عایق بندی کرد و تمام قسمت های مربوطه را اِرت دار کرد.

دوربین مداربسته دام دوربین دام دوربین سقفی irancams.ir

 

نتیجه گیری:

در آخر باید گفت که ایجاد نویز در دوربین های مداربسته یکی از مشکلات رایج بوده است که برای برطرف کردن آن نیاز به تخصص و اطلاعات کافی در این زمینه می باشد. با استفاده از روش های ذکر شده در این مقاله می توانید تا حد زیادی اقدام به اصلاح نویز در تصاویر کنید، اما اگر قصد نصب دوربین مداربسته را داشته باشید بهتر است از دوربین های با کیفیت ساخت بالا و دارای تکنولوژی های به روز و تجهیزات جانبی مانند کابل و اتصالات با کیفیت ساخت بالا استفاده کنید. همچنین برای نصب دوربین مداربسته، مهارت و تجربه کافی جهت در اختیار داشتن سیستمی بدون نقص با تصاویری عالی الزامی است، از این جهت توصیه می شود برای این کار از افراد متخصص و باتجربه استفاده شود.

تیم فنی ایرانکمز آماده همکاری و ارائه بهترین خدمات و پشتیبانی برای نصب دوربین مداربسته، مشاوره رایگان خرید تجهیزات سیتم های امنیتی-حفاظتی-نظارتی، بازدید رایگان از محل نصب سیستم مداربسته (شهر تهران)، تعمیر و نگهداری تجهیزات امنیتی، تجهیز اماکن به سیستم های حفاظتی و نظارتی می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مقاله

پرداخت آنلاین امن

پرداخت با کارت‌های شتاب

express-delivery

ارسال سریع

ارسال در کوتاه‌ترین زمان

پشتیبانی پاسخ‌گو

پشتیبانی و مشاوره فروش رایگان
گارانتی

ضمانت اصل بودن

تضمین اصالت کالا با گارانتی معتبر

بازدید از موقعیت

بازدید رایگان از محل نصب (شهر تهران)

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من