قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان

نصب دوربین مداربسته قیمت نصب دوربین مداربسته قوانین نصب دوربین مداربسته نصب دوربین مداربسته در آپارتمان irancams.ir

امنیت در آپارتمان امروزه به یکی از موارد مهم برای سکونت و زندگی در ساختمان ها به شمار می آید. طی سال های اخیر استفاده از دوربین مداربسته پیشرفت چشمگیری داشته است و به امری بدیهی برای ساختمان ها تبدیل شده است. به طوری که امنیت بسیاری از آپارتمان ها، ساختمان ها، مراکز خصوصی و دولتی و غیره به وسیله دوربین مداربسته تامین می شود. استفاده از دوربین های مداربسته یکی از مرقون به صرفه ترین و پرکاربردترین راه های برقراری امنیت و کاهش میزان جرائم و تخلفات در مکان های مسکونی، اداری، تجاری، مکان های عمومی و … است.

همانطور که می دانید دوربین مداربسته با ثبت 24 ساعته وقایع می تواند نظارت کاملی بر تمامی اعمال و رفتار اتفاق افتاده در پیرامون ما داشته باشد. حال برای ما این سوال پیش می آید که “آیا هر کسی می تواند در منزل یا محل کارش از دوربین مداربسته استفاده کند؟” و یا “آیا استفاده از دوربین مداربسته در مکان های عمومی و خصوصی امکان پذیر است؟”

تا پایان این مقاله از مجله ایرانکمز با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دقیقی بدهیم.

آیا نصب دوربین مداربسته منع قانونی دارد؟ 

نصب دوربین مداربسته به دلیل ایجاد امنیت و حفاظت از اموال و افراد در بسیاری از مکان‌ها رواج دارد؛ اما برای نصب دوربین مداربسته در برخی مکان‌ها، قوانین و مقررات صادر شده توسط مقامات محلی، استانی و ملی باید رعایت شوند.

در بسیاری از کشورها، مصادیقی وجود دارد که به دلیل حفاظت از حقوق شخصی، نصب دوربین مداربسته در آن محل مجاز نمی‌باشد. به عنوان مثال، در برخی کشورها قوانینی وجود دارد که برای نصب دوربین در حمام‌های عمومی، توالت و داخل اتاق‌های خصوصی، حقوق شخصی را نقض می‌کند و این کار از جمله ممنوعیت‌ها محسوب می‌شود.

در کشورهای دیگر نیز، قوانین و مقرراتی برای نصب دوربین مداربسته در مکان‌های دیگری که به عنوان حقوق شخصی تلقی می‌شوند مانند آپارتمان ها، هتل ها، مهمانسراها، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و… وجود دارند که باید رعایت شود.

بنابراین برای نصب دوربین مداربسته در هر مکان، حتماً باید با قوانین و مقررات مربوطه آشنا شد و پس از رعایت آن‌ها عمل نمود.

در ایران، نصب دوربین مداربسته قانونی است و به دلیل افزایش امنیت از آن استفاده می‌شود؛ اما به دلیل حفظ حقوق شخصی، برخی قوانین و مقررات برای نصب دوربین مداربسته در برخی مکان‌ها وجود دارد.

با توجه به قانون مدنی ایران، کاربران حق دارند تا برای حفاظت از اموال و افراد، دوربین مداربسته را در داخل خودرو، منزل، محل کار و مکان‌های دیگری که مالکیت یا حق استفاده از آن را دارند، نصب کنند. همچنین برای راحتی و استفاده بهتر از دوربین‌ها، موجودیت آن‌ها باید به صورت مشهود برای دیگران مشخص باشد.

اما برای نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی، مشروط به کسب مجوز از مراجع قضایی و مراجع مربوطه است. دلیل این موضوع این است که برای حفاظت از حقوق شخصی همه افراد باید حریم شخصی آن‌ها رعایت شود.

طبق قانون اگر مایل باشید در ملک شخصی خود دوربین مداربسته نصب کنید، موظف هستید تمامی ساکنین آپارتمان یا افرادی که مرتبا در اطراف ساختمان در رفت ‌و آمد هستند را از وجود دوربین مطلع سازید که این کار به راحتی با نصب یک یا چند تابلوی کوچک امکان‌پذیر است.

 

نکته : نصب تابلو و یا اطلاعیه با مضمون ” این مکان مجهز به دوربین مداربسته می باشد ” نیز الزامی است.

محصولات آیمو irancams.ir

آیا نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان قوانینی دارد؟

بله، نصب دوربین در مشاعات ساختمان‌های مسکونی مانند راه‌پله، حیاط یا پارکینگ به تائید کتبی اعضای مجمع ساختمان نیازمند است؛ در صورتی که در رای گیری برای نصب دوربین مداربسته مخالفانی برای این منظور وجود داشته باشد، تایید نهایی با نظر اکثریت آرا صورت می گیرد. بنابراین تمامی مراحل تهیه و نصب دوربین‌های مداربسته باید زیر نظر مدیر ساختمان انجام گیرد و در واقع مدیر ساختمان باید با توجه به نیاز آپارتمان، تعداد و محل قرارگیری دوربین‌ها را تعیین کند.

 

آیا نصب دوربین مداربسته در آپارتمان جرم محسوب می شود؟

قانون مجازات اسلامی کشور ما به صورت دقیق و مشخص اعلام نکرده است که استفاده از دوربین های مداربسته در بخش مشاعات و ساختمان های عمومی شامل مجازات و جزای کیفری می شود و یا خیر. با این حال بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی هرگونه نقض حریم خصوصی که بدون اجازه تمامی ساکنین آپارتمان و یا مجتمع باشد شامل مجازات کیفری بوده و نسبت به رفع نقض حریم خصوصی باید اقدام شود.

 

آیا می توان در آسانسور دوربین مداربسته نصب کرد؟

آسانسورها به دلیل کاربردشان یکی از پر رفت و آمد ترین مکان های آپارتمان است. از این رو برای حفظ امنیت آپارتمان و جلوگیری از وقوع جرایم و اتفاقات احتمالی نیاز به تجهیز این مکان به دوربین مداربسته است. پس در جواب سوال بالا باید بگوییم که بله، در صورتی که این اقدام با تایید کتبی هیئت مدیره یا اعضای مجمع آپارتمان یا مدیر آپارتمان صورت بگیرد و از طرفی این اقدام با اطلاع قبلی ساکنین آپارتمان همراه باشد، محدودیتی برای نصب دوربین مداربسته در آسانسور وجود ندارد. با این حال نصب تابلوی “این مکان مجهز به دوربین مداربسته است” مورد نیاز است.

 

آیا نصب دوربین مداربسته در کوچه و خیابان قوانینی دارد؟

بله، وجود دوربین مداربسته در محوطه بیرونی آپارتمان (کوچه یا خیابان) از مهم ترین عوامل ایجاد امنیت در آپارتمان و تشخیص ورود و خروج افراد یا وسایل نقلیه به آپارتمان است. اگر قصد نصب دوربین مداربسته در کوچه یا خیابان را دارید نیاز است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نصب دوربین مداربسته نباید به گونه ای باشد که حریم خصوصی یا اعتبار افراد زیر سوال برود.
  • هرگونه تجسس، ضبط و افشای صدای افراد برخلاف قوانین است و بدین منظور لازم است برای نصب دوربین مداربسته در کوچه یا خیابان مجوزهای مربوطه را دریافت کنید.
  • در صورتی که هرگونه خسارت مالی یا جانی برای افرادی که در محدوده دوربین مداربسته کوچه یا خیابان پیش بیاید، فرد می تواند با در اختیار داشتن حکم قضایی به فیلم های ضبط شده دسترسی داشته باشد. توجه داشته باشید که در اختیار قرار دادن فیلم های ضبط شده دوربین مداربسته به افراد غیر، خلاف قوانین است.

 

آیا نصب دوربین مداربسته در پارکینگ آپارتمان قوانینی دارد؟

بله، اگر تاییدیه و رضایت تمامی ساکنین آپارتمان را در اختیار داشته باشید، باید نصب دوربین مداربسته به گونه ای انجام شود که تنها برای حفظ امنیت و آرامش تمامی ساکنین آپارتمان باشد و به منظور استفاده شخصی یا پیشبرد اهداف شخصی نباشد.

دوربین مداربسته دوربین مداربسته میکروفن دار دوربین مداربسته دید در شب رنگی دوربین مداربسته بولت دوربین مداربسته دام irancams.ir

محل قرارگیری دستگاه دی وی آر دوربین مداربسته (دستگاه ضبط تصاویر) در چه مکانی از آپارتمان است؟

همیشه برای قرار دادن دستگاه دی وی آر در ساختمان نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال در یک آپارتمان فرضی، مدیر آپارتمان دستگاه دی وی آر را در واحد مسکونی خود نصب کرده است، اما پس از گذشت چند سال مدیریت آپارتمان تغییر کرده است. حال مدیریت بعدی آپارتمان درخواست انتقال دستگاه دی وی آر به واحد مسکونی خود را دارد! این فرآیند از ابتدا اشتباه بوده است. چرا که این کار هزینه های اضافی راه اندازی مجدد دارد و از طرف دیگر باعث ایجاد اختلاف میان اهالی آپارتمان می شود.

 

پس بهترین محل قرارگیری دستگاه دی وی آر در آپارتمان کجاست؟

با توجه به اینکه می توان فیلم های ضبط شده از مشاعات آپارتمان را در صورت نیاز در اختیار تمامی اهالی آپارتمان قرار داد، تمامی اهالی آپارتمان این حق را دارند که تصاویر دوربین های مداربسته را مشاهده کنند. این نظارت نمی تواند فقط توسط یک فرد خاص از اهالی ساختمان صورت بگیرد. بنابراین دستگاه دی وی آر نیز مانند دوربین های مداربسته باید در مشاعات آپارتمان قرار داشته باشد، منتهی محل قرارگیری دستگاه دی وی آر باید به گونه ای باشد که افراد غیر به آن دسترسی نداشته باشند و احتمال وقوع سرقت دستگاه دی وی آر کاهش یابد.

حال در صورتی که در آپارتمان فضایی برای نصب دستگاه دی وی آر وجود نداشته باشد یا در صورت وجود فضا، احتمال وقوع سرقت و دسترسی افراد غیر به آن وجود داشته باشد، باید با مشورت و رضایت تمامی ساکنین محل مناسب دیگری برای این منظور در نظر گرفته شود.

بهترین محل برای نصب دستگاه دی وی آر در آپارتمان ها فضاهایی است که دسترسی آسان کاربران مجاز به آن وجود داشته باشد، اما در دسترس و دید عموم نباشد. بهتر است دستگاه دی وی آر دوربین مداربسته در یک محیط خنک، دارای تهویه مناسب و بدون گرد و غبار نصب شود تا کارایی و عمر مفید دستگاه افزایش یابد. استفاده از رک های فلزی و نصب فن تهویه داخل رک در این مواقع می تواند کمک بیشتری به ما داشته باشد.

چند نمونه از فضاهایی که امکان نصب دستگاه دی وی آر و رک در آن وجود دارد: اتاقک آسانسور، انبار مشاع، اتاقک نگهبانی، اتاق سرور، اتاق فنی و سایر فضاهای نیمه خصوصی مشاع.

دستگاه ضبط تصویر داهوا رکوردر داهوا دستگاه ضبط تصاویر داهوا irancams.ir

 

هزینه نصب دوربین مداربسته و تجهیز آپارتمان به سیستم امنیتی چگونه پرداخت می شود؟

هزینه نصب دوربین مداربسته و سایر تجهیزات امنیتی ساختمان نظیر دزدگیر بر عهده مالکین واحدها است.

به طور کلی هزینه نصب دوربین مداربسته با توجه به تعداد، نوع و کیفیت دوربین مداربسته، نوع دی وی آر و سایر تجهیزات استفاده شده متغیر است که هزینه نهایی به صورت مساوی بین تعداد واحدها تقسیم می شود.

مستاجر وظیفه ای در قبال پرداخت هزینه برای این منظور ندارد. از نظر عرف، مالک واحد مسئول پرداخت هزینه هایی است که پس از مستاجر نیز از آن امکانات بهره می برد.

در مجموع هزینه نصب دوربین مداربسته از حساب مصرف ماهانه (شارژ ساختمان) پرداخت نمی شود، مگر آنکه تمامی ساکنین واحدهای آپارتمان مالک باشند.

 

کلام پایانی:

در این مقاله به بررسی قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان و تمامی بایدها و نبایدها پرداختیم. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که بهتر است قبل از تهیه و نصب دوربین مداربسته برای آپارتمان، ابتدا به بررسی کامل قوانین و مقررات مربوط به استفاده از آنها بپردازیم و در راه استفاده صحیح از این وسیله کوشش کنیم. قبل از نصب هرگونه سیستم نظارتی باید برای دریافت مجوز قانونی آن اقدامات لازم را انجام داد، چرا که در قانون اساسی هرگونه نظارت و استراق سمع در زندگی مردم منع شده است و دارای مجازات می باشد. ضمنا به دلیل تنوع بالای تجهیزات امنیتی، می بایست از فروشگاه های معتبر و مراکز تخصصی استفاده کرد. نصب دوربین مداربسته در ظاهر آسان است اما برای نصب اصولی و پرکاربرد و کم هزینه باید از متخصصین این حوزه برای این منظور استفاده شود. پس از نصب دوربین مداربسته یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام شود این است که به اطرافیان و کسانی که در آپارتمان تردد دارند اطلاع رسانی شود، که بهترین راه برای این منظور استفاده از تابلوهای “این مکان مجهز به دوربین مداربسته است” می باشد.

در آخر باید گفت که تیم فنی ایرانکمز آماده خدمت رسانی، مشاوره رایگان تلفنی و حضوری، بازدید از محل نصب رایگان و فروش تجهیزات دوربین مداربسته با مناسب ترین قیمت ممکن در ایران عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مقاله

پرداخت آنلاین امن

پرداخت با کارت‌های شتاب

express-delivery

ارسال سریع

ارسال در کوتاه‌ترین زمان

پشتیبانی پاسخ‌گو

پشتیبانی و مشاوره فروش رایگان
گارانتی

ضمانت اصل بودن

تضمین اصالت کالا با گارانتی معتبر

بازدید از موقعیت

بازدید رایگان از محل نصب (شهر تهران)

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من