تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته irancams.ir

دوربین های مداربسته به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده اند. ما آنها را در خیابان ها، در مغازه ها، دفاتر، بانک ها، بیمارستان ها، قطارها، فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و بی آر تی و تمام نقاطی که نیاز به نظارت دارد را می بینیم و نظارت در حال حاضر آنقدر رایج است که اغلب به آن فکر نمی کنیم!

با این حال، تاریخچه دوربین مداربسته فوق‌العاده است و از زمانی که این شکل از نظارت برای اولین بار معرفی شد، ظرفیت فنی دوربین‌ها نوآوری قابل توجهی داشته است.

بیایید نگاهی به گذشته داشته باشیم تا ببینیم دوربین مداربسته چه زمانی اختراع شد و چگونه به دوربین های امروزی تبدیل شده است.

 

چه کسی دوربین مداربسته را اختراع کرد؟

اولین دوربین مداربسته جهان irancams.ir

دوربین مداربسته توسط والتر بروخ اختراع شد و اولین بار در سال 1942 در آلمان برای ضبط فیلم زنده استفاده شد. اپراتورها از این اشکال اولیه دوربین مداربسته در زمان جنگ برای نظارت بر موشک های V-2 استفاده می کردند.

هفت سال بعد، در سال 1949، دوربین مداربسته به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت. به سرعت به عنوان یک کنترل امنیتی پیشرفته مورد توجه قرار گرفت و توسط پیمانکار دولتی Vericon در ایالت ها انتخاب شد. ولی با وجود پیشرفت تکنولوژی این سیستم امنیتی هنوز تکامل نیافته بود به طوری که فقط قدرت نظارت به صورت زنده را داشتند، یعنی امکان ضبط تصاویر وجود نداشت.

 

تاریخچه دوربین مداربسته در ایران (1360)

متأسفانه، اطلاعات دقیق در مورد اینکه دوربین مداربسته اولیه یا اولین برندی که وارد ایران شد، در چه زمانی و به چه شکلی بود، در دسترس نیست. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که دوربین‌های مداربسته وارد شده به ایران از دهه ی ۱۳۶۰ شمسی گسترش یافت و از آن زمان به صورت گسترده در کشور استفاده می‌شوند. اما با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در حوزه دوربین‌های مداربسته، احتمالاً دوربین‌های موجود در ایران در حال حاضر با تکنولوژی و قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با دوربین‌های قدیمی به بازار عرضه می‌شوند.

در ابتدا، استفاده از دوربین‌های مداربسته عموماً در اماکن عمومی مانند پارکینگ‌ها، تجهیزات تأسیساتی و سالن‌های همایش رایج بود. درحالی که استفاده از دوربین‌های مداربسته در خانه‌ها و محلّه‌های مسکونی به نسبت کمتری صورت می‌گرفت. با گذر زمان و تحریم‌های اقتصادی برای ایران، شرکت‌های داخلی بیشتری به عرصه تولید و توسعه دوربین‌های مداربسته وارد شدند. اما هنوز از برندهای خارجی مانند داهوا، هایک ویژن و… استفاده زیادی در نقاط مختلف ایران به عمل می‌آید. در حال حاضر، استفاده از دوربین‌های مداربسته در ایران بیشتر برای اماکن عمومی و نظارت بر ترافیک، اما در بسیاری از خانه‌ها و محلّه‌های مسکونی نیز این دوربین‌ها نصب می‌شوند.

با توجه به اطلاعات موجود (درست یا غلط) اولین دوربین مداربسته ایران در سال 1339 هجری شمسی تحت عنوان دوربین کنترل سرعت در جاده کرج نصب گردید. این دوربین به صورت زنده شماره پلاک و سرعت خودروهای متخلف را به پلیس راه مخابره می کرد.

دوربین مداربسته دوربین مداربسته میکروفن دار دوربین مداربسته دید در شب رنگی دوربین مداربسته بولت دوربین مداربسته دام irancams.ir

بیشترین میزان نصب دوربین مداربسته در کشورهای جهان

براساس آمارهای موجود، چین، آمریکا، ژاپن، آلمان و کره جنوبی از پر استفاده ترین کشورهای دوربین مداربسته در جهان هستند. اما باید توجه داشت که استفاده از دوربین‌های مداربسته در سراسر جهان در حال افزایش است و برای هر کشور می‌توان با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، نقش ویژه‌ای برای دوربین‌های مداربسته در زندگی روزمره و امنیت مردم وجود دارد.

در حال حاضر، پر استفاده ترین کشورهای دوربین مداربسته عبارتند از:

 

۱. چین

۲. ایالات متحده آمریکا

۳. ژاپن

۴. آلمان

۵. کره جنوبی

۶. بریتانیا

۷. روسیه

۸. فرانسه

۹. برزیل

۱۰. هند

 

این کشورها به دلیل زیرساخت‌های خوب و نیاز روزافزون به امنیت در بخش‌های مختلف از جمله خانه، محل کار و مکان‌های عمومی، از دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنند

استفاده از دوربین‌های مداربسته به عنوان یک ابزار کلیدی در بهبود امنیت و کاهش جرایم در دسترس بسیاری از کشورهاست. کشور چین با توجه به وجود زیرساخت های مناسب و نیروی کار ارزان به جهت تولید ارزان کالاهای دیجیتال، به عنوان پیشروی جهانی در تولید دوربین‌های مداربسته، تعداد بسیار زیادی از این دوربین‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کند. ایالات متحده آمریکا نیز به دلیل استفاده وسیع از دوربین‌های مداربسته در محل‌های عمومی، پلیس به عنوان ابزاری برای کاهش جرایم و محافظت از امنیت شهری استفاده می‌کنند. همچنین کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، کره جنوبی، بریتانیا، فرانسه، برزیل و هند نیز از دوربین‌های مداربسته به عنوان یکی از ابزارهای امنیتی کلیدی در بخش‌های مختلف از جمله محل‌های عمومی، پارکینگ‌ها، خیابان‌ها و فضاهای باز استفاده می‌کنند. به طور کلی، استفاده از دوربین‌های مداربسته برای افزایش امنیت در سراسر جهان در حال افزایش است.

بر اساس یک گزارش از شرکت PreciseSecurity در سال ۲۰۲۰، بیشترین تعداد دوربین مداربسته در شهرهای جهان عبارتند از:

  • پکن، چین با بیش از ۱۱ میلیون دوربین مداربسته
  • شنژن، چین با بیش از ۲۵۰ هزار دوربین مداربسته
  • لندن، انگلستان با بیش از ۶۸ هزار دوربین مداربسته
  • مسکو، روسیه با بیش از ۵۰ هزار دوربین مداربسته
  • نیویورک، ایالات متحده آمریکا با بیش از ۴۸ هزار دوربین مداربسته

باید توجه داشت که این آمارها تنها بر اساس منابع محدودی نظیر گزارش‌ها، بررسی‌ها و آمارهای شرکت‌های تولید کننده دوربین‌های مداربسته بوده و ممکن است تغییر کند و همچنین وجود یا عدم وجود دوربین در جای خاصی، به دلایل امنیتی و شخصی بستگی دارد.

با این حال، 8 دهه طول کشیده است تا دوربین مداربسته به سیستم‌هایی تبدیل شود که امروزه به آن‌ها تکیه می‌کنیم.

 

دوربین مداربسته در هشت دهه گذشته چگونه تکامل یافته است؟

برای اینکه ایده خوبی از نحوه شروع کار سیستم های نظارت دوربین مداربسته داشته باشید، درست به ابتدا باز خواهیم گشت.

پس از سیستم‌های اولیه که توسط Bruch طراحی شد، مهندسان سیستم‌های ضبط حلقه به حلقه را معرفی کردند. این‌ سیستم ها می‌توانستند فیلم بگیرند، اما همچنان به کنترل‌های دستی مداوم نیاز دارند، همیشه حضور یک اپراتور لازم بود که نوارها را از طریق ضبط‌ کننده عبور دهد و آماده تعویض آن‌ها باشد.

این سیستم برای استفاده بسیار مشکل بود اما در دهه 70 میلادی نوبت به VCRها رسید.

دستگاه VCR مخفف Video Cassette Recorder است. این دستگاه تصویر و صدا را بر پایه آنالوگ روی کاست ضبط می کند. در اکتبر 1969 شرکت سونی نمونه اولیه VCR را به نمایش گذاشت، در سال 1971 اولین VCR تولید شده توسط سونی که تبدیل به یک محصول استاندارد و قابل عرضه شده بود، فروخته شد.

رواج دوربین مداربسته (1990):

VCR ها تا دهه 90 میلادی حاکم بازار صوتی تصویری بودند. در این دهه دوربین های زیادی توسط پلیس آمریکا در مراکز عمومی، بانک ها، ادارات و مدرسه ها نصب شد. گسترش وسیع نصب دوربین مداربسته و آشنایی با عملکرد آن در آمریکا و سراسر جهان از دهه 90 میلادی به بعد رواج یافت.

 

با این حال، هنوز برخی از مسائل وجود داشت:

  • نوارهای VCR ظرفیت محدودی داشتند و هنوز باید مرتباً تعویض می شدند.
  • کتابخانه های نواری به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز داشتند.
  • اکثر کاربران دوربین مداربسته باید نوارهای قدیمی را بچسبانند تا از داشتن یک کتابخانه بی حد و حصر فیلم جلوگیری کنند و به مرور زمان فیلم ها از بین می روند.

مورد بعدی مالتی پلکس بود، حدود 20 سال بعد در دهه 1990.

راه حل های مالتی پلکس به این معنی است که چندین سیگنال از چندین دوربین مداربسته می توانند با هم به یک مانیتور تغذیه کنند.

این مفهوم برای سازمان‌ها یا کسب‌وکارهای بزرگ‌تر که نیاز به محافظت همزمان از چندین منطقه داشتند ایده‌آل بود – و همه ما با سایت یک دفتر امنیتی در یک ملک بزرگ با چندین فید که همه نقاط ورودی، مناطق مشترک یا راه پله‌ها را نشان می‌دهد، آشنا هستیم.

ما هنوز به ضبط VCR وابسته بودیم، اما این پیشرفت به طور چشمگیری نیازهای ذخیره سازی فیزیکی را کاهش داد. به عنوان مثال، اگر چهار دوربین مداربسته به یک مانیتور جریان داشته باشند، به یک چهارم ظرفیت ذخیره سازی نیاز دارید.

 

اولین دوربین مداربسته IP (تحت شبکه) چه زمانی معرفی شد؟

تاریخچه دوربین مداربسته دوربین مداربسته تحت شبکه (دوربین مداربسته IP) شرکت Axis irancams.ir

دوربین مداربسته IP یا دوربین‌های شبکه، اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت اکسیس در کشور سوئد تولید شد و در بازار اروپا عرضه شد. یعنی در دهه ای که مفاهیمی مانند گوشی های هوشمند، وای فای و بسیاری از تکنولوژی های امروزی بیشتر شبیه به رویا و تخیل بودند! اما طبق اطلاعات موجود، این دوربین‌ها در دهه ی ۲۰۰۰ به بازار جهانی عرضه شدند. به طور کلی، دوربین‌های مداربسته IP به عنوان جایگزین دوربین‌های آنالوگ طراحی شده‌اند و با استفاده از تکنولوژی شبکه و اینترنت برای انتقال تصاویر به کامپیوتر یا مرکز کنترل استفاده می‌شوند. این تکنولوژی به دلیل امنیت بالا، امکانات گسترده، کیفیت بالا و قابلیت اتصال به شبکه مقرون به صرفه به شمار می‌رود و در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان از دوربین‌های مداربسته IP برای حفاظت از خود و دارایی‌هایشان استفاده می‌کنند.

بهترین دوربین مداربسته IP دوربین مداربسته IP دوربین شبکه irancams.ir

 

هنگامی که فناوری دیجیتال در اوایل دهه 2000 به جریان اصلی تبدیل شد، دوربین مداربسته برای همیشه تغییر کرد.

  • VCR ها اکنون با DVR (ضبط کننده های ویدئویی دیجیتال) با ظرفیت ذخیره سازی، سرعت و کیفیت تصویر به طور قابل توجهی جایگزین شده اند.
  • ماژول های مولتی پلکسر همچنان در حال استفاده هستند و در سیستم های دوربین مداربسته تعبیه شده اند به این معنی که نصب و مدیریت آن ها زمان بسیار کمتری می برد.
  • فیلم‌های دیجیتال بدون نیاز به نوار دستی ذخیره می‌شوند و امنیت دوربین‌های مداربسته را بسیار در دسترس‌تر می‌کنند.

دوربین مدار بسته چندین دهه است که وجود دارد، زمانی که سیستم های دیجیتال برای اولین بار در دسترس قرار گرفتند، فقط برای سازمان های دولتی یا خصوصی مهم مقرون به صرفه بودند، چون قیمت بالای تجهیزات در آن زمان مسئله مهمی بود که همگان امکان استفاده از این سیستم ها را نداشتند.

در حال حاضر فناوری دیجیتال به طور گسترده ای در دسترس و مقرون به صرفه است، به طوری که امروزه صاحبین کسب و کارهای کوچک، منازل، ادارات خصوصی نوپا و به نوعی همگان می توانند از این سیستم ها استفاده کنند.

دستگاه‌ NVR (ضبط ‌کننده‌ ویدئوی شبکه) یکی از بهترین گزینه‌ها برای سیستم‌های دوربین مداربسته مدرن هستند و ظرفیت پردازش و کد گذاری ویدیو را در خود دوربین گنجانده‌ اند.

سپس فیلم برای مشاهده یا ضبط از راه دور به NVR پخش می‌شود. بنابراین برای سازمان‌هایی که دارای چندین سایت یا در یک منطقه وسیع هستند. هر دوربین می تواند به طور همزمان مستقیماً به همان دستگاه راه دور پخش شود.

دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه NVR irancams.ir

یک نمونه دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه | NVR داهوا 64 کانال مدل NVR5864-4KS2

 

کلام آخر

در آخر باید گفت که دوربین مداربسته نقش مهمی در امنیت و حفاظت از اموال ما دارد. همچنین با توجه به افزایش آمار سرقت و جرائم در سال های اخیر به واسطه شرایط اقتصادی حاکم باعث شده است که فرایند خرید و نصب دوربین مداربسته به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

تیم ایرانکمز آماده ارائه بهترین دوربین های مداربسته، سیستم های تحت شبکه و سیتم های حفاظتی و نظارتی است. برای این منظور خدماتی نظیر مشاوره رایگان تلفنی و حضوری، بازدید از محل رایگان (در شهر تهران)، فروش تجهیزات امنیتی و دوربین مداربسته با مناسب ترین قیمت خدمت شما عزیزان ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مقاله

پرداخت آنلاین امن

پرداخت با کارت‌های شتاب

express-delivery

ارسال سریع

ارسال در کوتاه‌ترین زمان

پشتیبانی پاسخ‌گو

پشتیبانی و مشاوره فروش رایگان
گارانتی

ضمانت اصل بودن

تضمین اصالت کالا با گارانتی معتبر

بازدید از موقعیت

بازدید رایگان از محل نصب (شهر تهران)

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من